Thai Buddha Kebudayaan
dan Tradisi
Agama kebimbangan dengan
pembangunan rohani; perkara agama berurusan dengan kebaikan sejagat,
kebahagiaan, moral, soleh, baik, ketengkasan, kebaikan, scrupulousness,
keadilan, kebenaran dan kesegaran. Dalam Buddhisme, anda akan mencari bahan-bahan yang dinyatakan
di atas dan pembangunan rohani tertinggi di mana mereka telah direkodkan dalam
doktrin Buddha seperti berikut:
Pantang dari kejahatan semua, mengerjakan kebaikan, dan penyucian minda, adalah
nasihat Syaitan Bersinar.
Kesabaran Berterusan adalah penjimatan tertinggi. "Nibbana adalah yang tertinggi." Katakanlah
Buddha.Beliau tidak seorang rahib yang benar yang membahayakan lain, tidak
benar renunciate yang menindas orang lain.
Tidak Hina, tidak merosakkan, kekangan mengikut kod disiplin monastik,
kesederhanaan dalam makanan, kediaman dalam kesendirian, kesetiaan dalam
meditasi ini ajaran Buddha.
Buddhisme memainkan peranan penting dalam Thai kehidupan, 95 peratus daripada
penduduk Buddha dan kurang tergolong kepada orang Islam, Kristian, Hindu,
Taoisme, Confucianisme dan lain-lain.
Ajaran Buddha atau Dhamma boleh dibandingkan dengan pokok besar herbally
perubatan yang terdiri daripada pelbagai bahagian: akar, kulit atau permukaan
atau kulit kayu, teras atau intipati pokok, cabang, daun, dan buah-buahan pokok
. Pokok ini akan bermanfaat untuk ramai pesakit
yang telah sakit daripada pelbagai jenis penyakit: beberapa dari fizikal,
sesetengah daripada lisan dan lain-lain daripada penyakit emosi. Oleh itu berbeza bahagian pokok yang
diperlukan untuk penyakit itu; beberapa mahu hanya daun pokok itu; beberapa
mungkin mahu bayang-bayang; sesetengah mungkin mahu cawangan; sesetengah
mungkin mahu keping kulit atau kulit; sesetengah mungkin mahu teras atau
intipati dan sesetengah mungkin mahu buah pokok itu.
Bagi daun pokok itu
boleh dilihat dalam upacara dan ritual yang boleh buat sementara waktu
mengubati penyakit emosi melalui yang apabila sami-sami telah membaca beberapa
jampi; Suttas; cawangan boleh diwakili ajaran moral, kod kelakuan, kaedah dan
peraturan , norma-norma moral, undang-undang yang soleh, peraturan etika,
kebaikan dan keadilan; keping permukaan luar atau kulit boleh direka sebagai
amalan meditasi yang membersihkan minda; dan intipati atau teras pokok itu,
wawasan atau kebijaksanaan. Semua aktiviti di
sebuah biara yang boleh dilihat dalam pelbagai cara; contoh, apabila datang ke
biara untuk meminta 5 atau 8 ajaran dari sami-sami dan selepas itu mereka
kembali ke kediaman mereka; apabila mencari bimbingan rohani, meminta untuk
melaksanakan upacara dan ritual di kediaman mereka, memberi derma untuk
sami-sami atau biara, menerima pendidikan duniawi dan rohani dan orang baru,
rahib, atau penyelarasan sami. Sami bertindak sebagai
bimbingan rohani yang mengajar kebaikan kepada penganutnya.
Sebelum berbual-bual dengan agama Buddha, Thailand telah menyembah orang-orang
musyrik dan nenek moyang sehingga memerintah Maharaja Ashoka Besar apabila dia
telah menghantar mubaligh Buddha untuk menyebarkan agama Buddha di
negara-negara di luar India. Antara mereka dia
telah menghantar dua disempurnakan: Sona Mulia dan Uttara Kawasan Segitiga Emas
di Negara-negara Asia Tenggara: Thailand dan Myanmar. Selain mereka, beliau juga telah menghantar
anak-anaknya: Mulia Mahindra dan Sanghamitra Mulia, kedua-dua mereka adalah
Satu dicapai, ke Sri Lanka. Kemudian, Buddha telah
menjadi batu penjuru budaya dan tradisi rakyat Thai.
KEBAIKAN YANG
Suhu badan atau dunia boleh dikurangkan oleh titis air; dalam cara yang sama
suhu masyarakat moden boleh dikurangkan oleh titisan kebaikan. "Kebaikan" boleh dianggap sebagai
perkara yang layak dan berharga memberikan dunia keseronokan. Markah ciri kebaikan yang layak pemeliharaan
dan perlindungan. Dalam zaman moden,
kuasa wang boleh menghasilkan keajaiban teknologi canggih; tetapi sebaliknya
abai "ciptaan moral". Ramai orang terhutang
budi kepada nilai perkara-perkara lain selain kebaikan; wang adalah standard
penting yang digunakan untuk menganggar bernilai seorang lelaki.Sementara itu,
masalah sosial meningkatkan pada kadar yang membimbangkan. Semua konflik hanya boleh dihapuskan apabila
orang ramai menyedari dan mengiktiraf nilai kebaikan. Seperti peribahasa Thai purba berjalan
"Orang mesti memelihara kebaikan sebagai garam mengekalkan
kemasinan."
Bercakap tentang keperluan untuk penubuhan keamanan dalam masyarakat moden,
kita di sini memberi contoh lampu lilin. Katakan lilin dinyalakan tempat dan kemudian orang pengalaman
tidak mencukupi cahaya; banyak lilin datang akan dinyalakan kemudiannya,
menyebabkan tempat itu menjadi sekali gus diterangi. Begitu juga, jika semua orang dalam masyarakat
dari segi moral yang baik, masyarakat akan sepenuhnya aman.
Pandangan Buddha yang baik yang ditunjukkan oleh perbandingan berikut hidup
berdasarkan moral dengan kehidupan yang benar-benar kekurangan di dalamnya. "Walaupun seseorang itu perlu hidup
seratus tahun, tidak bermoral dan tidak terkawal, namun lebih baik,
sesungguhnya, adalah kehidupan satu hari satu yang adalah moral dan meditasi."
Kebaikan, kebaikan, moral, atau sebagainya adalah perkara penting di mana
setiap bertujuan untuk, mendapatkan dari orang-orang dari berjalan setiap
kehidupan, status socail, jantina,. Sebagai Tuhan yang Maha Kuasa bernama 'Suningkumara', wajah muda
atau tender Allah Maha Kuasa telah mulia kemuliaan, penumpuan dan kebijaksanaan
sebagai berikut:
Antara orang-orang yang dilahirkan dalam Dunia ini manusia: Raja kasta adalah
satu yang terbaik; tetapi sesiapa yang dikurniakan dengan kebaikan moral, penumpuan
dan kebijaksanaan adalah yang paling unggul di kalangan semua.
Malah ahli falsafah besar barat seperti Aristotle yang merupakan guru Alexander
besar sangat memuji kebaikan moral dan tumpuan pada ajarannya kebaikan moral
dalam kenyataan-kenyataan ini: "Kebahagiaan terletak dalam aktiviti mulia,
dan kebahagiaan yang sempurna terletak pada yang terbaik aktiviti, renungan.
"menurut tidak hanya terbatas kepada manusia tetapi juga kepada haiwan
yang melindungi bahaya bagi mata pelajaran beliau. Dalam cerita tahyul MahaKapi, births'stories
Buddha-akan, apabila dia telah mengambil kelahiran sebagai raja monyet; demi
melindungi bahaya rakyatnya, raja monyet telah dikorbankan hidupnya . Apabila Buddha-bakal dilahirkan sebagai
monyet-raja dan Ven.Ananda, temannya, dilahirkan sebagai Raja Brahmadatta
Di tebing sungai itu terletak hutan dara di mana banyak pelbagai jenis
pokok-pokok besar dan kecil, burung dan binatang. Antara mereka ada tinggal segolongan besar monyet yang
diperintah oleh raja monyet besar dan mulia. Cerita ini telah berlaku dalam kerajaan Raja Brahmadatta di
India purba; apabila raja monyet mengambil mata pelajaran beliau untuk makan
mangga yang banyak dalam hutan liar.Semasa makan mereka, dia berfikir bahawa
buah-buahan ini akan membawa mudarat bagi mata pelajaran pada masa depan, jika
mereka jatuh di atas tanah atau ke dalam sungai dan seseorang mungkin mencari
mereka. Jadi dia memberitahu
rakyatnya memilih, membuang dan menyembunyikan semua daripada mereka beberapa
tempat menyimpan, tetapi ia berlaku salah satu daripada buah-buahan yang
meliputi oleh jaring semut ', jadi ia tidak disentuh. Kemudian apabila Mongo telah masak dan jatuh
ke dalam aliran sungai menuju ke arah kerajaan Raja Brahmadatta. Salah lelaki beliau mendapati ia tetapi dia
tidak tahu bahawa sama ada ia boleh dimakan atau tidak boleh dimakan, jadi dia
pergi untuk mendapatkan jawapan dari hutan raja yang memberitahunya bahawa ia
adalah buah mangga dan boleh dimakan. Jadi dia menawarkan kepada raja untuk merasainya. Apabila raja dipotong membuka mangga; aroma
kemanisan mangga merebak di mana-mana di ruang istana raja, apabila dia makan
mangga: tatse indah mangga menembusi dan pervading tiap-tiap bahagian itu
badan, dan dia juga menawarkan kepada isteri ketuanya, apabila dia makan
pengalaman yang sama berlaku kepada raja. Jadi raja memerintahkan orangnya untuk menyediakan kenderaan
untuk dia dan retinues beliau disertakan dengan: gajah, gajah untuk pasangan
ketuanya, bagi isteri-isteri beliau; kuda untuk anak-anaknya.Orang-orangnya
yang dilengkapi dengan haluan dan anak panah maka Raja dan retinues beliau
bertolak ke hutan mencari pokok mangga. Selepas tiba di sana, mereka mendapati ramai daripada mereka
mereka menikmati makan mereka dan mengambil kediaman di bawah pokok. Pada waktu malam raja monyet dan rakyatnya
datang ke pokok-pokok mangga dan memakannya, dari bunyi pergerakan mereka
bangun raja dan orang-orangnya, raja-raja mengarahkan orang-orangnya menembak
monyet, ramai daripada mereka telah dibunuh. Monyet telah dilanda dengan ketakutan terhadap kematian. Raja monyet cuba untuk membantu rakyatnya
dengan memanjat ke atas pokok dan mencari penyelesaian kepada masalah-masalah
di mana beliau telah dilihat jurang dari satu pokok yang lain di mana adalah di
luar jangkauan anak panah. Jadi dia pergi untuk
mencabut rebung, kemudian memanjat ke atas pokok itu penuh, terikat buluh
ditembak tegas pada sekitar peha, melonjak kepada pokok yang lain, mencapai
dahan dengan tangannya menggenggam pokok itu menjadikan dirinya sebagai jambatan
dan membiarkan rakyatnya berjalan merentasi di belakangnya. Dengan cara ini, mereka telah berada di tempat
yang selamat. Tetapi dia hilang
kekuatan dan jatuh di atas tanah. Raja melihat kejadian perbuatan mulia raja monyet berasa kasihan
kepadanya dan memanggil orang-orangnya untuk membantu raja monyet. Raja monyet dengan belakang patah berbaring di
atas tanah sekitarnya dengan raja dan orang-orangnya memberikan arahan moral
kepada mereka bahawa, ia adalah tanggungjawab pemimpin untuk menawarkan makhluk
yang baik dan kebahagiaan untuk ahli-ahli mereka dan mata pelajaran mereka.
Mengurangkan moral dari cerita digambarkan pemerintah yang ideal yang mempunyai
tanggungjawab besar untuk welfares subjek, dalam cerita ini menunjukkan
kewajipan pemerintah terhadap rakyatnya, kadang-kadang untuk sakes makhluk juga
subjek dia mesti mengorbankan hidupnya.
Raja-raja Thailand dari kuno untuk zaman semasa telah menunjukkan berani dalam
memimpin Thailand membebaskan dari bahaya: Thailand hanya negara bebas di
negara Asia Tenggara yang tidak pernah dijajah oleh mana-mana negara kerana
kebijaksanaan dan berani Thailand raja dan permaisuri mereka.Pada zaman purba,
Raja-raja Thai menyebabkan lelaki mereka untuk melawan musuh di medan
pertempuran: Raja-raja yang ideal Phramahachakrapad dan Permaisuri Sri
Suriyothai yang telah terbunuh di medan pertempuran apabila flighting dengan
Phra Chao Phae dalam peperangan antara Siam dan Burma; Raja Neresuan yang
mengetuai Thai berjuang dan membebaskan diri mereka daripada cengkaman Burma
dalam peperangan dengan Burengnong, Raja Pegu
Raja Taksin Krung Dhonburee dinasti dan Raja PhraBuddhayodfa Rattanakosin
dinasti Raja Rama V dengan bantuan kebijaksanaan beliau mengetuai Thailand
bebas daripada penjajahan negara-negara asing seperti England dan Perancis.
The King Rama IX semasa, Bhumiphol Adulyadej pemerintahan Ratnakosin dan
keluarga diraja memainkan peranan penting dan berbakti dalam memimpin Thailand
untuk pembangunan negara.Terdapat banyak projek yang mengeluarkan dari idea
Raja baginda
Menurut Raja Thailand dari kuno untuk zaman semasa datang dari instigations
sami-sami. Dalam tempoh Sukhothai
sekitar 1275-1317 Masihi, Raja Ramkhamhaeng Raja besar yang memainkan peranan
yang berbakti dalam membentuk Theravadin Buddha sebagai agama negeri.
kita dapati bahawa dalam pemerintahannya kemakmuran dan bountifulness sehingga
ia mencapai puncak yang tinggi di bawah pemerintahan anak besar Raja
Ramkhamhaeng: Raja Li Thai yang telah taat dalam tugas mengkaji dan menulis
semula 30 jilid ajaran Buddha pada Tribhumikatha, kosmologi Buddha dan tiga
pesawat kewujudan dunia syurga, Perkasa Borang Dewa dunia dan Perkasa berbentuk
Dewa-alam.Karya-karya ini telah ungkapan menghuraikan teori Kammas dan rebirths
di mana menandakan dan meletakkan penekanan kepada implikasi psiko-fizikal
moral agama Buddha. Karya-karya ini telah
demonstated pengetahuan yang kompeten Raja Li-Thai kerana mereka telah karya
pertama Buddha oleh Thai dan juga menjadi karya sastera didaktik. Peranan berpengaruh dari kerja telah dilihat
dalam lukisan mural, seni, scultures dan seni bina di kuil-kuil yang banyak
hampir pernah sudut Thailand.
Mereka menerima pakai dan disesuaikan raja yang ideal mulia dari ajaran Buddha
dari cerita Raja Monyet.Bagi pemerintah negara seperti raja-raja purba yang
telah dikurniakan dengan sifat-sifat mulia raja-raja yang soleh seperti
berikut.
1. Derma Dana, memberikan perkhidmatan atau
memberikan bantuan, dalam hubungan ini kita akan mendapati terdapat
contoh-contoh yang mencukupi yang menunjukkan kemurahan hati raja untuk manfaat
kebajikan rakyatnya dan untuk Dunia.
2. Sila - moral, kebaikan, kebaikan, kesegaran,
berkemahiran, tatakelakuan, disiplin dan ajaran
Untuk melihat Sila terdapat empat sebab untuk pertimbangan:
(A) Sebagai moral kepada konsep sebab atas sebab-sebab tindakan untuk tindakan,
(B) Sebagai moral kepada konsep rasional,
(C) Sebagai moral kepada konsep kemuliaan manusia dan
(D) Sebagai moral kepada teori baik untuk manusia.
Persembahan berpahala dan sihat adalah hasil dalam kebahagiaan dan kemakmuran
bagi orang: dalam erti kata lain, pelaku yang baik menuai paduan yang baik yang
kebahagiaan dan kemakmuran. Untuk melaksanakan
menyamakan perbuatan baik apabila menyimpan wang di bank tidak akan melahirkan
anak kepentingan itu: jika anda meletakkan banyak wang dalam bank, maka anda
akan mendapat faedah yang banyak sebagai balasan, jika anda menarik keluar wang
dari bank, anda akan mendapat faedah yang kurang atau anda berhenti meletakkan
wang di dalam bank, maka anda akan mendapat faedah daripada baki wang di mana
anda masih ada dalam bank, atau apabila anda tidak mempunyai wang dalam bank
dan anda meminjam dari bank, akibatnya kita perlu untuk membayar faedah bagi
wang yang dipinjam. Dalam hal ini kebaikan
menghasilkan dua jenis faedah: faedah pertama menjadikan pelakunya untuk
menjadi orang yang baik dan kedua memberi kebahagiaan dan kemakmuran bagi
pelakunya.Sebenarnya pelaku yang baik beranak kebahagiaan dan kemakmuran
sebagai ganjaran kebaikan mereka, tetapi kadang-kadang orang-orang yang berbuat
baik tidak mempunyai diperanakkan paduan yang baik kerana mereka tidak
melakukan perbuatan-perbuatan yang baik secara berterusan: ia adalah kerana
dengan sebab-sebab yang banyak dari kealpaan heedleeness, dan lain-lain sebab. Dari kelalaian: sesetengah mungkin memberi
alasan tidak melakukan kebaikan procastinately bahawa saya masih muda, saya
sibuk dengan kerja rutin saya, saya sangat letih dari kerja saya, saya sangat
sibuk dengan kehidupan famalies saya '; rakan-rakan mahu saya menyertai
beberapa minuman dengan mereka dan sebagainya.
3. Kemurahan hati Paricaga
Seperti yang disaksikan di Thailand, raja telah sentiasa bersedia dan sanggup
untuk menjalankan kerja-kerja pentadbiran, untuk 'kebajikan subjek. Hadiah Dhamma adalah sekali, apabila raja rasa
makanan yang sangat lazat dan dengan pemikiran penyayang kebaikan dan belas
kasihan, dia sedar bahawa makanan ini tidak harus dimakan begitu sahaja harus
dikongsi kepada orang lain supaya orang lain harus mempunyai peluang untuk
merasai makanan yang lazat. Dalam cara yang sama,
selepas Raja rasa citarasa Dharma yang membuat tenang minda, tenang, keamanan,
kegembiraan, bahagia dan tenang supaya dia mahu untuk menyebarkan kepada
rakyatnya.
Cintakan kebaikan dan belas kasihan samakan UNTUK BULAN
Kasih sayang dan belas kasihan yang berasal dari pemikiran yang baik, sihat dan
mahir dan menjana bagaimana, bila, apa, mengapa, untuk membantu menyamakan lain
bulan bersinar cahaya pada malam bulan purnama yang berguna dan bermakna untuk
manusia dan haiwan sebagai baik: dengan bantuan bulan penuh, seseorang boleh
melihat perkara itu, mencari jalan dan menikmati cahaya bulan purnama, cahaya
bulan purnama tidak dipergiatkan seperti cahaya matahari. Dari bulan orang cahaya boleh bekerja tanpa
ketuntasan apa-apa yang perlu cahaya bulan untuk bekerja: industri pertanian
yang menuai kor dan lain-lain; apabila berjalan pada waktu malam cahaya bulan
akan membantu mereka melihat perkara-perkara yang berbahaya atau berbahaya: kereta
yang akan datang; haiwan berbahaya seperti ular racun atau haiwan atau bahkan
orang yang berbahaya. Apabila kasih sayang
dan belas kasihan yang berasal dari fikiran rakyat 'menyamakan cahaya malam
bulan penuh akan mengusir kegelapan permusuhan dan bayangan cahaya kasih sayang
dan belas kasihan dalam minda orang membawa mereka untuk berfikir dalam
berbakti , berguna, bermanfaat, moral, sihat, cara mahir: contoh yang baik
untuk ini, seperti apabila bencana adalah kejadian apabila Tsunami menarik di
negara lautan India dengan sayang dan kebaikan hati orang yang cuba sedaya
upaya mereka untuk membantu orang lain untuk membebaskan mereka daripada
bahaya, kadang-kadang, tanpa mengetahui orang itu; memberi perkhidmatan: dengan
menghantar bantuan; mengorbankan pelbagai jenis tindakan mereka, dan lain-lain
ucapan,; dengan pemikiran belas kasihan: orang menonton berita dengan pemikiran
menyakitkan hati, sedih, tangisan dan lain-lain untuk melihat kemusnahan semula
jadi ia hanya berlaku dengan mereka.
Dan yang sama
Ia dibawa keluar dari minda belas kasihan ada datang jenis contributively
proliferatif membantu dari pelbagai sumber: dari Unesco pembiayaan antarabangsa
untuk projek membina projek perumahan; dari kumpulan saintifik datang;
pentadbiran dari kepala negara-negara antarabangsa menyumbang : pernyataan
berikut akan menjadi relevan kepada perkara-perkara:
Seperti yang disaksikan dalam berita, tol kematian dan kecederaan banyak lebih
daripada 150,000 penduduk dan pelancong dari lebih 40 negara,. Pernah dilihat sebelum ini dalam hidup kita
kita telah menyaksikan apa-apa kehilangan besar nyawa, mencederakan ramai dan
kemusnahan secara tiba-tiba infrastruktur. Malapetaka yang disebabkan oleh gempa bumi yang menyebabkan
Tsunami di Lautan Hindi adalah pelajaran yang besar bagi negara-negara yang
terletak di sepanjang garisan pantai. Kerana peristiwa ini, ahli geologi dan saintis negara-negara
sekitar Lautan Hindi dijangka kini mewujudkan sistem amaran awal untuk
mengelakkan kerugian yang serupa pada masa hadapan.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Palang Merah dan lain-lain
agensi-agensi kemanusiaan tidak pernah sebelum ini menyaksikan kemurahan hati
yang besar dan belas kasihan dalam memberikan bantuan dalam bentuk wang,
bantuan perubatan dan perkhidmatan kepada mangsa bencana dari seluruh dunia.
Banyak pihak berkuasa agama dari Hindu, Yahudi, Islam dan Kristian telah
memberikan fikiran dan pendapat mereka kepada punca bencana ini. Seperti yang kita, Buddha juga, ingin memberi
pandangan kita mengenai perkara ini.
Tetapi sebelum kita
memberikan pendapat kami mengenai krisis ini, kita ingin merakamkan simpati
kami, compassions dan kebimbangan bagi orang-orang yang terjejas oleh Tsunami.
Besar hilang orang ibu, berhampiran dan sayang, bapa, anak-anak, rakan-rakan,
seluruh keluarga tidak tertanggung tidak hanya orang-orang yang mendapati diri
mereka di kawasan-kawasan tetapi bagi kita yang mempunyai jam tangan ia
terungkap dalam akhbar-akhbar dan televisyen kita. Kesan fizikal, psikologi dan sosial,
penderitaan bagi mereka yang terperangkap dalam bencana adalah sangat besar.
Sebagai Buddha memberitahu kita bahawa Lahir sedang menderita, pereputan badan
kita sedang menderita, usia tua sedang menderita, penyakit penderitaan,
kematian sedang menderita, perpisahan dari tersayang menderita, dan bersekutu
dengan orang yang kita tidak suka sedang menderita.Kesedihan, tangisan,
kekecewaan dan kesedihan yang berasal daripada pereputan kelahiran, badan, usia
tua, penyakit, kematian, perpisahan daripada perkara yang tercinta, persatuan
dengan perkara-perkara yang tidak memuaskan, semua penderitaan. Dasarnya adalah bahawa lampiran kepada lima
kumpulan agregat badan, perasaan, persepsi, keadaan mental dan kesedaran,
sedang menderita.
Dari tradisi Buddha, kita boleh mengatakan bahawa punca bencana seperti Tsunami
angkatan koperasi gabungan yang dipanggil "Niyâmas lima" di mana
boleh menjelaskan sebab-sebab mengapa bencana seperti Tsunami berlaku. Kita telah menyebut peranan yang berbakti
dalam membantu mangsa-mangsa yang merupakan salah satu Niyamas beroperasi di
dunia. Saya penuh akan
menyentuh perkara-perkara yang apabila relevantly berkaitan dengan subjek
4. Ajava - Untuk melakukan perkara yang betul:
Istilah ini boleh digunakan dalam pelbagai cara tetapi cara terbaik ialah
dengan mencampurkan ajaran Buddha tentang pengukuran sejagat tindakan yang
dilakukan oleh orang-orang di dunia: satu dilakukan perkara yang membawa
menderita untuk dirinya sendiri; --- perkara yang dibawa mengalami kepada yang
lain; --- dibawa mengalami untuk dirinya dan orang lain serta; --- perkara yang
membawa manfaat untuk diri sendiri dan --- perkara yang membawa manfaat untuk
diri sendiri dan lain-lain juga.
5. Maddava kelembutan, kelembutan, kelembutan:
The maddava istilah yang digunakan dalam deria amal selesa, mudah dan gembira
kepada diri sendiri dan orang lain kedua-dua badan, pertuturan dan minda
6. Tapa Mental kesetiaan yang memainkan peranan
penting amalan pertapaan; pemeliharaan menjalani sami pertapaan di biara hutan. Untuk menjelaskan penuh butiran daripada Tapa
akan menggunakan banyak laman tetapi untuk meringkaskannya Tapa-amalan
pertapaan tradisi Buddha adalah berbeza dari Hindu tradisi tidak malu diri
tetapi tapa dengan mengikuti jalan pertengahan atau Jalan Mulia Lapan Lipat
Buddha.
7. Akodha Bukan kebencian
Niat jahat adalah salah satu daripada tiga yang kilesa, nafsu besar. Representasi jahat yang disebabkan oleh
kebencian adalah jelas dan jelas dilihat oleh semua tetapi kerana manusia
kejahilan atau khayalan tidak boleh notis hasil sedar.
Masalah global yang sedang berlaku dalam pengalaman sehari-hari kita berkait
rapat dengan kebencian dan semua sifat: kerengsaan, tdk menyenangkan, kebusukan
hati, grude, niat jahat, dengki, iri hati dan sebagainya sebagai salah satu
sebab benih mereka . Ia adalah untuk
menyedari kesan buruk, puncanya, pemberhentian dan laluan yang membawa kepada
pemberhentian itu. Kemudian semua masalah
yang berkaitan akan dimansuhkan.
Satu Maha, dengan vitues hebat beliau yang Belas Kasihan, penyucian dan kebijaksanaan
telah ditunjukkan dalam Dhammapada di mana kita boleh dikategorikan seperti
berikut:
I. Its kesan buruk,
II. Sebab,
III. Its pemberhentian dan
IV. Jalan yang membawa kepada pemberhentian itu.
I. KESAN LAPUK ITS
Dalam kedua-dua stanzas dalam Dhammapada Buddha telah aspek isi kesan buruk
seperti berikut: "Rumpai adalah kutukan bidang dan kebencian adalah
kutukan manusia ..." dan "kebencian orang-orang yang pelabuhan
perasaan sakit seperti "Beliau ditapis saya, menyerang saya, saya
dikalahkan dan merompak saya, tidak pernah ditenangkan."
Yang disebutkan di atas petikan membawa kita menyedari kesan buruk kebencian
dan sifat bahawa manusia menghasilkan. Mereka merosakkan bukan sahaja kepada pencipta mereka tetapi kepada
orang lain juga. Mereka menjalankan
kesannya pada tiga peringkat.
1. Sikap psikologi,
2. Sikap Psysical dan
3. Sikap sosial.
TERHADAP PSIKOLOGI POINT OF VIEW
Kita diberitahu bahawa "kehadiran objek yang kita benci, sedang
menderita." Pendirian ini membawa
kita untuk menyedari hakikat bahawa kebencian adalah salah satu faktor
penderitaan. Apabila minda kita
dikaitkan dengan kebencian, yang sepatutnya menjadi akar tidak bermoral
kesedaran, kita menderita.Dalam hubungan ini Buddha menawarkan dua set
perumpamaan untuk menggambarkan kesan buruk halangan yang tidak membenarkan
minda untuk mendapatkan kebahagiaan. Dalam perumpamaan pertama, kebencian berbanding dengan penyakit
dan kedua ia dikatakan untuk memegang lilin sebagai mangkuk air mendidih. "Hanya sebagai lelaki bermata berminat
tidak akan dapat melihat wajahnya dalam jenis seperti air, jadi seorang yang
minda taksub dengan niat jahat tidak tahu dan melihat bahawa ia adalah baik
sendiri, baik orang lain, atau baik kedua-duanya. "
Apabila seorang lelaki menyimpan kebencian dengan dia sepanjang masa, walaupun
pada masa tidur, dia tidak akan tidur nyenyak. Dia akan terus memikirkan bahawa "Beliau menghina saya, dia
memukul saya, dia mengalahkan saya, dia merompak saya." Saya mesti melampiaskan dendam kepadanya. Ia adalah dalam kebencian cara ini tidak akan
tenteram dengan kebencian.
KE ARAH SIKAP PSYSICAL
Seperti yang sudah ditunjukkan bahawa seorang lelaki mempunyai fikiran dan
perkara untuk gabungannya dan mereka saling berkaitan antara satu sama lain;
ini, maka, apabila minda manusia adalah berakar umbi dalam kebencian, dia
bertukar tindakan beliau untuk mengalahkan, lusuh, mengganggu, memenggal,
memecahkan, menikam, mogok, melontarkan peluru berpandu, menumpahkan darah,
menyita senjata dan sebagainya; tambahan pula, lelaki marah dia membuat matanya
merah, berpeluh sedalam-dalamnya, mengait kening, bertepuk tangan, kertak gigi,
menggigit bibir, denyut pipi, memukul sawit dengan genggaman, dan lain-lain
Dengan sifat, kebencian sangat marah: Apabila lelaki itu membenci matanya merah
dan takut dan sangat besar; apa sahaja yang dia menjalankan, dia secara semula
jadi sangat marah, walaupun pergerakan biasa , lafaz perkataan, dll berlebihan
sengit. Dan ini adalah punca
utama pelbagai penyakit seperti 'ulser peptik,' ulser kolitis ',' serangan
jantung ',' gegaran jari ',' lebih berpeluh di dahi, tapak tangan ',' gangguan
pundi kencing dan usus tabiat ',' perubahan dalam haid di kalangan wanita dan
juga untuk dominan 'kahak lebih humors lain dalam badan'.
Tekanan dan kebimbangan yang dikenali sebagai punca utama 'ulser peptik'. Kajian telah dibuat oleh masyarakat perubatan
dan telah terbukti secara saintifik bahawa corak tingkah laku itu membawa
kepada peningkatan dalam pembentukan jus pencernaan dan membawa kepada
pembangunan 'ulser peptik'.Ulser kolitis, penyakit yang dicirikan oleh
kemunculan ulser berganda dalam usus besar juga membawa dengan tekanan emosi. Peranan tingkah laku jenis itu yang dicirikan
oleh 'ketidaksabaran daya saing & permusuhan' adalah satu faktor risiko
dalam pembangunan arteriosklerosis --- satu keadaan di mana saluran darah badan
adalah pengerasan menyebabkan pelanggaran miokardium atau lebih dikenali
sebagai ' serangan jantung '. Itu telah dibuktikan
oleh kajian Framingham yang terkenal di Amerika Syarikat (Ref. No.24, ms 545
& No 28, ms 607).
Kebimbangan neurosis: Sebuah entiti penyakit yang disebabkan oleh kebimbangan
yang membawa kepada gegaran di tangan, lebih berpeluh di dahi, tapak tangan,
gangguan pundi kencing & tabiat usus; mengubah corak pemakanan & juga
perubahan dalam haid di kalangan wanita.
Satu perangai kebencian dikatakan disebabkan penguasaan pra-unsur perpaduan dan
ayunan dan juga dominan kahak lebih humors lain dalam badan. (Vism. III, (80-1).
KE ARAH SIKAP SOSIAL
Kebencian meletakkan kesan buruk bukan sahaja terhadap sikap psikologi dan
fizikal tetapi juga ke arah sikap sosial. Lelaki tinggal di antara hubungan dengan satu sama lain. Hubungan tersebut menimbulkan kesan yang sama
ada baik atau buruk. Lelaki sifat kebencian
meletakkan sisa kepada diri sendiri dan kepada yang lain juga. Apabila lelaki itu membenci, adalah mangsa
kepada kebencian dan fikiran beliau taksub dengan kebencian, dia membunuh
benda-benda hidup. Malah orang-orang yang
intim kepadanya adalah dikreditkan dengan kebencian melalui aktiviti keganasan,
berjuang dan sebagainya. Dalam hal ini, kita
mempunyai legenda yang memberikan gambaran yang jelas tentang kutukan niat
jahat. Kita diberitahu bahawa
Tissa, Elder, telah terpaksa tukang emas untuk sedekah selama dua belas tahun. Tetapi ia adalah disebabkan dengan pucung
haiwan satu hari tukang emas menelan permata sebelum mata sami. Tukang emas menuduhnya telah diambil ia, dan
apabila kedua menafikan bersalah beliau, tukang emas memukulnya di kepala
sehingga darah terbang. Pucung minum darah
sami, dan tukang emas dalam kemarahan ditendang keluar dari jalan dan
membunuhnya. Kemudian sami
memberitahu tukang emas permata telah ditelan oleh pucung. Tukang emas mengoyakkan membuka mayat pucung
itu, mendapati permata, dan ditanya sami untuk memaafkan dia bagi penghakiman
terburu-buru beliau. (BL. Vol.29, ms 284-6).
Man, di bawah pengaruh kebencian, memecahkan perpaduan masyarakat dari individu
kepada kumpulan.
Dalam hubungan ini, kita mempunyai cerita yang dipelihara di dalam BL. tentang sami babil Kosamb.Cerita ini berlaku
bahawa
di pabila, dalam Biara Ghosita, tinggal dua sami, masing-masing dengan diiringi
sekumpulan 500 sami.Daripada dua sami, satu adalah pelajar Disiplin, lain
pendakwah Hukum. Seorang pendakwah
Hukum telah dibidas oleh pelajar Disiplin untuk meninggalkan air dalam bilik
mandi. Apabila dimaklumkan
bahawa kesalahan itu adalah tidak disengajakan, pelajar Disiplin meyakinkan
pendakwah Hukum bahawa dia adalah bersalah. Sebaik sahaja selepas itu, bagaimanapun, kata beliau kepada
murid-murid sendiri bahawa pendakwah Hukum mempunyai dosa yang komited dan
adalah tanpa hati nurani dalam perkara itu.Rasulullah tercetus pergaduhan di
mana sami, biarawati dan orang mualaf mengambil bahagian. Buddha telah dimaklumkan keadaan pertengkaran
itu, dan Dia menghantar perkataan kepada sami-sami patch perbezaan mereka, yang
mereka enggan berbuat. The Buddha then went
to them in person and admonished them. Still they refused to be reconciled.
Disheartened by His failure to restore harmony, He left them, and finally He
went to spend the rainy season at Parileyyaka forest attended by an elephant.
(ibid. Vol. 28, pp. 175-8.).
Sumber :http://www.dhammathai.org
0 comments:
Post a Comment