Prabowo Subianto Bumingkan Nama Mayjen Purn Sudrajat Di Jawa Barat Masa Pendukung Prabowo Antusias Terhadap Pilihan Prabowo

Saturday 13 April 2013

GO Green Nagreg Indonesia


Fenomena bencana alam yang terjadi beriringan belakang ini di Kabupaten Bandung tentu tidak serta merta dapat diklaim sebagai musibah atau ujian Tuhan. Lebih dari itu, tersirat jelas bahwa hulu rangkaian bencana alam tersebut tak lepas dari ulah sebagian manusia yang tak lagi bersahabat dengan alam. Sehingga, rangkaian bencana alam belakangan ini sejatinya hanyalah puncak gunung es yang selama ini dibiarkan bahkan –dipelihara- oleh kebanyakan penduduk Indonesia.

Nagreg, terletak pada geografis yang berada di dataran yang tinggi yang secara tidak sadar telah memberkan sumbangan resapan air untuk Wilayah Bandung dan sekitarnya sehingga mengkhawatirkan terhadap fenomena bencana alam, tentu bukan berarti aman dari bencana alam. Terlebih sebagai Daerah yang tengah berkembang Seperti Pembangaunan Infrastruktur Oleh Pemerintah telah menjadi daya tarik wisata domestik yang terus berdatangan akan tetapi sarana dan pra sarana yang kurang mendukung terutama Pemandangan gunung di sekitar Lingkar Nagreg Kurang memberikan ruang hijau yang sejuk, gunung Habis tergerus oleh proyek yang terbengkalai, Nagreg akan selalu akrab dengan beragam aktifitas yang sarat akan potensi perusakan lingkungan. 

Hal itu salah satunya ditandai dengan kian berkurangnya lahan terbuka hijau akibat pemanfaatan lahan yang tidak berorientasi pada kepedulian lingkungan. Gerakan Kepedulian Relawan ini Sangat Tidak terbatas, Namun Kepedulian tersebut hanya terhimpun sebagian kecil sehingga tidak bisa menjangkau seluruh lapisan masyarakat Nagreg Pada Umumnya karna kurangnya kesadaran terhadap pentingnya penghijauan alam. Dukung Langkah Kecil Kami Untuk Menyelamatkan Dunia.



Monday 1 April 2013

Thai Buddha Kebudayaan dan Tradisi


Thai Buddha Kebudayaan dan Tradisi 
Agama kebimbangan dengan pembangunan rohani; perkara agama berurusan dengan kebaikan sejagat, kebahagiaan, moral, soleh, baik, ketengkasan, kebaikan, scrupulousness, keadilan, kebenaran dan kesegaran. Dalam Buddhisme, anda akan mencari bahan-bahan yang dinyatakan di atas dan pembangunan rohani tertinggi di mana mereka telah direkodkan dalam doktrin Buddha seperti berikut: 
Pantang dari kejahatan semua, mengerjakan kebaikan, dan penyucian minda, adalah nasihat Syaitan Bersinar. 
Kesabaran Berterusan adalah penjimatan tertinggi. "Nibbana adalah yang tertinggi." Katakanlah Buddha.Beliau tidak seorang rahib yang benar yang membahayakan lain, tidak benar renunciate yang menindas orang lain. 
Tidak Hina, tidak merosakkan, kekangan mengikut kod disiplin monastik, kesederhanaan dalam makanan, kediaman dalam kesendirian, kesetiaan dalam meditasi ini ajaran Buddha. 


Buddhisme memainkan peranan penting dalam Thai kehidupan, 95 peratus daripada penduduk Buddha dan kurang tergolong kepada orang Islam, Kristian, Hindu, Taoisme, Confucianisme dan lain-lain. 

Ajaran Buddha atau Dhamma boleh dibandingkan dengan pokok besar herbally perubatan yang terdiri daripada pelbagai bahagian: akar, kulit atau permukaan atau kulit kayu, teras atau intipati pokok, cabang, daun, dan buah-buahan pokok . Pokok ini akan bermanfaat untuk ramai pesakit yang telah sakit daripada pelbagai jenis penyakit: beberapa dari fizikal, sesetengah daripada lisan dan lain-lain daripada penyakit emosi. Oleh itu berbeza bahagian pokok yang diperlukan untuk penyakit itu; beberapa mahu hanya daun pokok itu; beberapa mungkin mahu bayang-bayang; sesetengah mungkin mahu cawangan; sesetengah mungkin mahu keping kulit atau kulit; sesetengah mungkin mahu teras atau intipati dan sesetengah mungkin mahu buah pokok itu. 

Bagi daun pokok itu boleh dilihat dalam upacara dan ritual yang boleh buat sementara waktu mengubati penyakit emosi melalui yang apabila sami-sami telah membaca beberapa jampi; Suttas; cawangan boleh diwakili ajaran moral, kod kelakuan, kaedah dan peraturan , norma-norma moral, undang-undang yang soleh, peraturan etika, kebaikan dan keadilan; keping permukaan luar atau kulit boleh direka sebagai amalan meditasi yang membersihkan minda; dan intipati atau teras pokok itu, wawasan atau kebijaksanaan. Semua aktiviti di sebuah biara yang boleh dilihat dalam pelbagai cara; contoh, apabila datang ke biara untuk meminta 5 atau 8 ajaran dari sami-sami dan selepas itu mereka kembali ke kediaman mereka; apabila mencari bimbingan rohani, meminta untuk melaksanakan upacara dan ritual di kediaman mereka, memberi derma untuk sami-sami atau biara, menerima pendidikan duniawi dan rohani dan orang baru, rahib, atau penyelarasan sami. Sami bertindak sebagai bimbingan rohani yang mengajar kebaikan kepada penganutnya. 

Sebelum berbual-bual dengan agama Buddha, Thailand telah menyembah orang-orang musyrik dan nenek moyang sehingga memerintah Maharaja Ashoka Besar apabila dia telah menghantar mubaligh Buddha untuk menyebarkan agama Buddha di negara-negara di luar India. Antara mereka dia telah menghantar dua disempurnakan: Sona Mulia dan Uttara Kawasan Segitiga Emas di Negara-negara Asia Tenggara: Thailand dan Myanmar. Selain mereka, beliau juga telah menghantar anak-anaknya: Mulia Mahindra dan Sanghamitra Mulia, kedua-dua mereka adalah Satu dicapai, ke Sri Lanka. Kemudian, Buddha telah menjadi batu penjuru budaya dan tradisi rakyat Thai. 

KEBAIKAN YANG 

Suhu badan atau dunia boleh dikurangkan oleh titis air; dalam cara yang sama suhu masyarakat moden boleh dikurangkan oleh titisan kebaikan. "Kebaikan" boleh dianggap sebagai perkara yang layak dan berharga memberikan dunia keseronokan. Markah ciri kebaikan yang layak pemeliharaan dan perlindungan. Dalam zaman moden, kuasa wang boleh menghasilkan keajaiban teknologi canggih; tetapi sebaliknya abai "ciptaan moral". Ramai orang terhutang budi kepada nilai perkara-perkara lain selain kebaikan; wang adalah standard penting yang digunakan untuk menganggar bernilai seorang lelaki.Sementara itu, masalah sosial meningkatkan pada kadar yang membimbangkan. Semua konflik hanya boleh dihapuskan apabila orang ramai menyedari dan mengiktiraf nilai kebaikan. Seperti peribahasa Thai purba berjalan "Orang mesti memelihara kebaikan sebagai garam mengekalkan kemasinan." 

Bercakap tentang keperluan untuk penubuhan keamanan dalam masyarakat moden, kita di sini memberi contoh lampu lilin. Katakan lilin dinyalakan tempat dan kemudian orang pengalaman tidak mencukupi cahaya; banyak lilin datang akan dinyalakan kemudiannya, menyebabkan tempat itu menjadi sekali gus diterangi. Begitu juga, jika semua orang dalam masyarakat dari segi moral yang baik, masyarakat akan sepenuhnya aman. 

Pandangan Buddha yang baik yang ditunjukkan oleh perbandingan berikut hidup berdasarkan moral dengan kehidupan yang benar-benar kekurangan di dalamnya. "Walaupun seseorang itu perlu hidup seratus tahun, tidak bermoral dan tidak terkawal, namun lebih baik, sesungguhnya, adalah kehidupan satu hari satu yang adalah moral dan meditasi." 


Kebaikan, kebaikan, moral, atau sebagainya adalah perkara penting di mana setiap bertujuan untuk, mendapatkan dari orang-orang dari berjalan setiap kehidupan, status socail, jantina,. Sebagai Tuhan yang Maha Kuasa bernama 'Suningkumara', wajah muda atau tender Allah Maha Kuasa telah mulia kemuliaan, penumpuan dan kebijaksanaan sebagai berikut: 
Antara orang-orang yang dilahirkan dalam Dunia ini manusia: Raja kasta adalah satu yang terbaik; tetapi sesiapa yang dikurniakan dengan kebaikan moral, penumpuan dan kebijaksanaan adalah yang paling unggul di kalangan semua. 

Malah ahli falsafah besar barat seperti Aristotle yang merupakan guru Alexander besar sangat memuji kebaikan moral dan tumpuan pada ajarannya kebaikan moral dalam kenyataan-kenyataan ini: "Kebahagiaan terletak dalam aktiviti mulia, dan kebahagiaan yang sempurna terletak pada yang terbaik aktiviti, renungan. "menurut tidak hanya terbatas kepada manusia tetapi juga kepada haiwan yang melindungi bahaya bagi mata pelajaran beliau. Dalam cerita tahyul MahaKapi, births'stories Buddha-akan, apabila dia telah mengambil kelahiran sebagai raja monyet; demi melindungi bahaya rakyatnya, raja monyet telah dikorbankan hidupnya . Apabila Buddha-bakal dilahirkan sebagai monyet-raja dan Ven.Ananda, temannya, dilahirkan sebagai Raja Brahmadatta 
Di tebing sungai itu terletak hutan dara di mana banyak pelbagai jenis pokok-pokok besar dan kecil, burung dan binatang. Antara mereka ada tinggal segolongan besar monyet yang diperintah oleh raja monyet besar dan mulia. Cerita ini telah berlaku dalam kerajaan Raja Brahmadatta di India purba; apabila raja monyet mengambil mata pelajaran beliau untuk makan mangga yang banyak dalam hutan liar.Semasa makan mereka, dia berfikir bahawa buah-buahan ini akan membawa mudarat bagi mata pelajaran pada masa depan, jika mereka jatuh di atas tanah atau ke dalam sungai dan seseorang mungkin mencari mereka. Jadi dia memberitahu rakyatnya memilih, membuang dan menyembunyikan semua daripada mereka beberapa tempat menyimpan, tetapi ia berlaku salah satu daripada buah-buahan yang meliputi oleh jaring semut ', jadi ia tidak disentuh. Kemudian apabila Mongo telah masak dan jatuh ke dalam aliran sungai menuju ke arah kerajaan Raja Brahmadatta. Salah lelaki beliau mendapati ia tetapi dia tidak tahu bahawa sama ada ia boleh dimakan atau tidak boleh dimakan, jadi dia pergi untuk mendapatkan jawapan dari hutan raja yang memberitahunya bahawa ia adalah buah mangga dan boleh dimakan. Jadi dia menawarkan kepada raja untuk merasainya. Apabila raja dipotong membuka mangga; aroma kemanisan mangga merebak di mana-mana di ruang istana raja, apabila dia makan mangga: tatse indah mangga menembusi dan pervading tiap-tiap bahagian itu badan, dan dia juga menawarkan kepada isteri ketuanya, apabila dia makan pengalaman yang sama berlaku kepada raja. Jadi raja memerintahkan orangnya untuk menyediakan kenderaan untuk dia dan retinues beliau disertakan dengan: gajah, gajah untuk pasangan ketuanya, bagi isteri-isteri beliau; kuda untuk anak-anaknya.Orang-orangnya yang dilengkapi dengan haluan dan anak panah maka Raja dan retinues beliau bertolak ke hutan mencari pokok mangga. Selepas tiba di sana, mereka mendapati ramai daripada mereka mereka menikmati makan mereka dan mengambil kediaman di bawah pokok. Pada waktu malam raja monyet dan rakyatnya datang ke pokok-pokok mangga dan memakannya, dari bunyi pergerakan mereka bangun raja dan orang-orangnya, raja-raja mengarahkan orang-orangnya menembak monyet, ramai daripada mereka telah dibunuh. Monyet telah dilanda dengan ketakutan terhadap kematian. Raja monyet cuba untuk membantu rakyatnya dengan memanjat ke atas pokok dan mencari penyelesaian kepada masalah-masalah di mana beliau telah dilihat jurang dari satu pokok yang lain di mana adalah di luar jangkauan anak panah. Jadi dia pergi untuk mencabut rebung, kemudian memanjat ke atas pokok itu penuh, terikat buluh ditembak tegas pada sekitar peha, melonjak kepada pokok yang lain, mencapai dahan dengan tangannya menggenggam pokok itu menjadikan dirinya sebagai jambatan dan membiarkan rakyatnya berjalan merentasi di belakangnya. Dengan cara ini, mereka telah berada di tempat yang selamat. Tetapi dia hilang kekuatan dan jatuh di atas tanah. Raja melihat kejadian perbuatan mulia raja monyet berasa kasihan kepadanya dan memanggil orang-orangnya untuk membantu raja monyet. Raja monyet dengan belakang patah berbaring di atas tanah sekitarnya dengan raja dan orang-orangnya memberikan arahan moral kepada mereka bahawa, ia adalah tanggungjawab pemimpin untuk menawarkan makhluk yang baik dan kebahagiaan untuk ahli-ahli mereka dan mata pelajaran mereka. 
Mengurangkan moral dari cerita digambarkan pemerintah yang ideal yang mempunyai tanggungjawab besar untuk welfares subjek, dalam cerita ini menunjukkan kewajipan pemerintah terhadap rakyatnya, kadang-kadang untuk sakes makhluk juga subjek dia mesti mengorbankan hidupnya. 


Raja-raja Thailand dari kuno untuk zaman semasa telah menunjukkan berani dalam memimpin Thailand membebaskan dari bahaya: Thailand hanya negara bebas di negara Asia Tenggara yang tidak pernah dijajah oleh mana-mana negara kerana kebijaksanaan dan berani Thailand raja dan permaisuri mereka.Pada zaman purba, Raja-raja Thai menyebabkan lelaki mereka untuk melawan musuh di medan pertempuran: Raja-raja yang ideal Phramahachakrapad dan Permaisuri Sri Suriyothai yang telah terbunuh di medan pertempuran apabila flighting dengan Phra Chao Phae dalam peperangan antara Siam dan Burma; Raja Neresuan yang mengetuai Thai berjuang dan membebaskan diri mereka daripada cengkaman Burma dalam peperangan dengan Burengnong, Raja Pegu 
Raja Taksin Krung Dhonburee dinasti dan Raja PhraBuddhayodfa Rattanakosin dinasti Raja Rama V dengan bantuan kebijaksanaan beliau mengetuai Thailand bebas daripada penjajahan negara-negara asing seperti England dan Perancis. 
The King Rama IX semasa, Bhumiphol Adulyadej pemerintahan Ratnakosin dan keluarga diraja memainkan peranan penting dan berbakti dalam memimpin Thailand untuk pembangunan negara.Terdapat banyak projek yang mengeluarkan dari idea Raja baginda 
Menurut Raja Thailand dari kuno untuk zaman semasa datang dari instigations sami-sami. Dalam tempoh Sukhothai sekitar 1275-1317 Masihi, Raja Ramkhamhaeng Raja besar yang memainkan peranan yang berbakti dalam membentuk Theravadin Buddha sebagai agama negeri. 
kita dapati bahawa dalam pemerintahannya kemakmuran dan bountifulness sehingga ia mencapai puncak yang tinggi di bawah pemerintahan anak besar Raja Ramkhamhaeng: Raja Li Thai yang telah taat dalam tugas mengkaji dan menulis semula 30 jilid ajaran Buddha pada Tribhumikatha, kosmologi Buddha dan tiga pesawat kewujudan dunia syurga, Perkasa Borang Dewa dunia dan Perkasa berbentuk Dewa-alam.Karya-karya ini telah ungkapan menghuraikan teori Kammas dan rebirths di mana menandakan dan meletakkan penekanan kepada implikasi psiko-fizikal moral agama Buddha. Karya-karya ini telah demonstated pengetahuan yang kompeten Raja Li-Thai kerana mereka telah karya pertama Buddha oleh Thai dan juga menjadi karya sastera didaktik. Peranan berpengaruh dari kerja telah dilihat dalam lukisan mural, seni, scultures dan seni bina di kuil-kuil yang banyak hampir pernah sudut Thailand. 

Mereka menerima pakai dan disesuaikan raja yang ideal mulia dari ajaran Buddha dari cerita Raja Monyet.Bagi pemerintah negara seperti raja-raja purba yang telah dikurniakan dengan sifat-sifat mulia raja-raja yang soleh seperti berikut. 

1. Derma Dana, memberikan perkhidmatan atau memberikan bantuan, dalam hubungan ini kita akan mendapati terdapat contoh-contoh yang mencukupi yang menunjukkan kemurahan hati raja untuk manfaat kebajikan rakyatnya dan untuk Dunia. 

2. Sila - moral, kebaikan, kebaikan, kesegaran, berkemahiran, tatakelakuan, disiplin dan ajaran 


Untuk melihat Sila terdapat empat sebab untuk pertimbangan: 
(A) Sebagai moral kepada konsep sebab atas sebab-sebab tindakan untuk tindakan, 
(B) Sebagai moral kepada konsep rasional, 
(C) Sebagai moral kepada konsep kemuliaan manusia dan 
(D) Sebagai moral kepada teori baik untuk manusia. 

Persembahan berpahala dan sihat adalah hasil dalam kebahagiaan dan kemakmuran bagi orang: dalam erti kata lain, pelaku yang baik menuai paduan yang baik yang kebahagiaan dan kemakmuran. Untuk melaksanakan menyamakan perbuatan baik apabila menyimpan wang di bank tidak akan melahirkan anak kepentingan itu: jika anda meletakkan banyak wang dalam bank, maka anda akan mendapat faedah yang banyak sebagai balasan, jika anda menarik keluar wang dari bank, anda akan mendapat faedah yang kurang atau anda berhenti meletakkan wang di dalam bank, maka anda akan mendapat faedah daripada baki wang di mana anda masih ada dalam bank, atau apabila anda tidak mempunyai wang dalam bank dan anda meminjam dari bank, akibatnya kita perlu untuk membayar faedah bagi wang yang dipinjam. Dalam hal ini kebaikan menghasilkan dua jenis faedah: faedah pertama menjadikan pelakunya untuk menjadi orang yang baik dan kedua memberi kebahagiaan dan kemakmuran bagi pelakunya.Sebenarnya pelaku yang baik beranak kebahagiaan dan kemakmuran sebagai ganjaran kebaikan mereka, tetapi kadang-kadang orang-orang yang berbuat baik tidak mempunyai diperanakkan paduan yang baik kerana mereka tidak melakukan perbuatan-perbuatan yang baik secara berterusan: ia adalah kerana dengan sebab-sebab yang banyak dari kealpaan heedleeness, dan lain-lain sebab. Dari kelalaian: sesetengah mungkin memberi alasan tidak melakukan kebaikan procastinately bahawa saya masih muda, saya sibuk dengan kerja rutin saya, saya sangat letih dari kerja saya, saya sangat sibuk dengan kehidupan famalies saya '; rakan-rakan mahu saya menyertai beberapa minuman dengan mereka dan sebagainya. 

3. Kemurahan hati Paricaga 
Seperti yang disaksikan di Thailand, raja telah sentiasa bersedia dan sanggup untuk menjalankan kerja-kerja pentadbiran, untuk 'kebajikan subjek. Hadiah Dhamma adalah sekali, apabila raja rasa makanan yang sangat lazat dan dengan pemikiran penyayang kebaikan dan belas kasihan, dia sedar bahawa makanan ini tidak harus dimakan begitu sahaja harus dikongsi kepada orang lain supaya orang lain harus mempunyai peluang untuk merasai makanan yang lazat. Dalam cara yang sama, selepas Raja rasa citarasa Dharma yang membuat tenang minda, tenang, keamanan, kegembiraan, bahagia dan tenang supaya dia mahu untuk menyebarkan kepada rakyatnya. 

Cintakan kebaikan dan belas kasihan samakan UNTUK BULAN 
Kasih sayang dan belas kasihan yang berasal dari pemikiran yang baik, sihat dan mahir dan menjana bagaimana, bila, apa, mengapa, untuk membantu menyamakan lain bulan bersinar cahaya pada malam bulan purnama yang berguna dan bermakna untuk manusia dan haiwan sebagai baik: dengan bantuan bulan penuh, seseorang boleh melihat perkara itu, mencari jalan dan menikmati cahaya bulan purnama, cahaya bulan purnama tidak dipergiatkan seperti cahaya matahari. Dari bulan orang cahaya boleh bekerja tanpa ketuntasan apa-apa yang perlu cahaya bulan untuk bekerja: industri pertanian yang menuai kor dan lain-lain; apabila berjalan pada waktu malam cahaya bulan akan membantu mereka melihat perkara-perkara yang berbahaya atau berbahaya: kereta yang akan datang; haiwan berbahaya seperti ular racun atau haiwan atau bahkan orang yang berbahaya. Apabila kasih sayang dan belas kasihan yang berasal dari fikiran rakyat 'menyamakan cahaya malam bulan penuh akan mengusir kegelapan permusuhan dan bayangan cahaya kasih sayang dan belas kasihan dalam minda orang membawa mereka untuk berfikir dalam berbakti , berguna, bermanfaat, moral, sihat, cara mahir: contoh yang baik untuk ini, seperti apabila bencana adalah kejadian apabila Tsunami menarik di negara lautan India dengan sayang dan kebaikan hati orang yang cuba sedaya upaya mereka untuk membantu orang lain untuk membebaskan mereka daripada bahaya, kadang-kadang, tanpa mengetahui orang itu; memberi perkhidmatan: dengan menghantar bantuan; mengorbankan pelbagai jenis tindakan mereka, dan lain-lain ucapan,; dengan pemikiran belas kasihan: orang menonton berita dengan pemikiran menyakitkan hati, sedih, tangisan dan lain-lain untuk melihat kemusnahan semula jadi ia hanya berlaku dengan mereka. 

Dan yang sama 
Ia dibawa keluar dari minda belas kasihan ada datang jenis contributively proliferatif membantu dari pelbagai sumber: dari Unesco pembiayaan antarabangsa untuk projek membina projek perumahan; dari kumpulan saintifik datang; pentadbiran dari kepala negara-negara antarabangsa menyumbang : pernyataan berikut akan menjadi relevan kepada perkara-perkara: 
Seperti yang disaksikan dalam berita, tol kematian dan kecederaan banyak lebih daripada 150,000 penduduk dan pelancong dari lebih 40 negara,. Pernah dilihat sebelum ini dalam hidup kita kita telah menyaksikan apa-apa kehilangan besar nyawa, mencederakan ramai dan kemusnahan secara tiba-tiba infrastruktur. Malapetaka yang disebabkan oleh gempa bumi yang menyebabkan Tsunami di Lautan Hindi adalah pelajaran yang besar bagi negara-negara yang terletak di sepanjang garisan pantai. Kerana peristiwa ini, ahli geologi dan saintis negara-negara sekitar Lautan Hindi dijangka kini mewujudkan sistem amaran awal untuk mengelakkan kerugian yang serupa pada masa hadapan. 


Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Palang Merah dan lain-lain agensi-agensi kemanusiaan tidak pernah sebelum ini menyaksikan kemurahan hati yang besar dan belas kasihan dalam memberikan bantuan dalam bentuk wang, bantuan perubatan dan perkhidmatan kepada mangsa bencana dari seluruh dunia. 
Banyak pihak berkuasa agama dari Hindu, Yahudi, Islam dan Kristian telah memberikan fikiran dan pendapat mereka kepada punca bencana ini. Seperti yang kita, Buddha juga, ingin memberi pandangan kita mengenai perkara ini. 


Tetapi sebelum kita memberikan pendapat kami mengenai krisis ini, kita ingin merakamkan simpati kami, compassions dan kebimbangan bagi orang-orang yang terjejas oleh Tsunami.
Besar hilang orang ibu, berhampiran dan sayang, bapa, anak-anak, rakan-rakan, seluruh keluarga tidak tertanggung tidak hanya orang-orang yang mendapati diri mereka di kawasan-kawasan tetapi bagi kita yang mempunyai jam tangan ia terungkap dalam akhbar-akhbar dan televisyen kita. Kesan fizikal, psikologi dan sosial, penderitaan bagi mereka yang terperangkap dalam bencana adalah sangat besar. 


Sebagai Buddha memberitahu kita bahawa Lahir sedang menderita, pereputan badan kita sedang menderita, usia tua sedang menderita, penyakit penderitaan, kematian sedang menderita, perpisahan dari tersayang menderita, dan bersekutu dengan orang yang kita tidak suka sedang menderita.Kesedihan, tangisan, kekecewaan dan kesedihan yang berasal daripada pereputan kelahiran, badan, usia tua, penyakit, kematian, perpisahan daripada perkara yang tercinta, persatuan dengan perkara-perkara yang tidak memuaskan, semua penderitaan. Dasarnya adalah bahawa lampiran kepada lima kumpulan agregat badan, perasaan, persepsi, keadaan mental dan kesedaran, sedang menderita. 

Dari tradisi Buddha, kita boleh mengatakan bahawa punca bencana seperti Tsunami angkatan koperasi gabungan yang dipanggil "Niyâmas lima" di mana boleh menjelaskan sebab-sebab mengapa bencana seperti Tsunami berlaku. Kita telah menyebut peranan yang berbakti dalam membantu mangsa-mangsa yang merupakan salah satu Niyamas beroperasi di dunia. Saya penuh akan menyentuh perkara-perkara yang apabila relevantly berkaitan dengan subjek 

4. Ajava - Untuk melakukan perkara yang betul: Istilah ini boleh digunakan dalam pelbagai cara tetapi cara terbaik ialah dengan mencampurkan ajaran Buddha tentang pengukuran sejagat tindakan yang dilakukan oleh orang-orang di dunia: satu dilakukan perkara yang membawa menderita untuk dirinya sendiri; --- perkara yang dibawa mengalami kepada yang lain; --- dibawa mengalami untuk dirinya dan orang lain serta; --- perkara yang membawa manfaat untuk diri sendiri dan --- perkara yang membawa manfaat untuk diri sendiri dan lain-lain juga. 

5. Maddava kelembutan, kelembutan, kelembutan: The maddava istilah yang digunakan dalam deria amal selesa, mudah dan gembira kepada diri sendiri dan orang lain kedua-dua badan, pertuturan dan minda 


6. Tapa Mental kesetiaan yang memainkan peranan penting amalan pertapaan; pemeliharaan menjalani sami pertapaan di biara hutan. Untuk menjelaskan penuh butiran daripada Tapa akan menggunakan banyak laman tetapi untuk meringkaskannya Tapa-amalan pertapaan tradisi Buddha adalah berbeza dari Hindu tradisi tidak malu diri tetapi tapa dengan mengikuti jalan pertengahan atau Jalan Mulia Lapan Lipat Buddha. 


7. Akodha Bukan kebencian 
Niat jahat adalah salah satu daripada tiga yang kilesa, nafsu besar. Representasi jahat yang disebabkan oleh kebencian adalah jelas dan jelas dilihat oleh semua tetapi kerana manusia kejahilan atau khayalan tidak boleh notis hasil sedar. 

Masalah global yang sedang berlaku dalam pengalaman sehari-hari kita berkait rapat dengan kebencian dan semua sifat: kerengsaan, tdk menyenangkan, kebusukan hati, grude, niat jahat, dengki, iri hati dan sebagainya sebagai salah satu sebab benih mereka . Ia adalah untuk menyedari kesan buruk, puncanya, pemberhentian dan laluan yang membawa kepada pemberhentian itu. Kemudian semua masalah yang berkaitan akan dimansuhkan. 

Satu Maha, dengan vitues hebat beliau yang Belas Kasihan, penyucian dan kebijaksanaan telah ditunjukkan dalam Dhammapada di mana kita boleh dikategorikan seperti berikut: 

I. Its kesan buruk, 
II. Sebab, 
III. Its pemberhentian dan 
IV. Jalan yang membawa kepada pemberhentian itu. 

I. KESAN LAPUK ITS 

Dalam kedua-dua stanzas dalam Dhammapada Buddha telah aspek isi kesan buruk seperti berikut: "Rumpai adalah kutukan bidang dan kebencian adalah kutukan manusia ..." dan "kebencian orang-orang yang pelabuhan perasaan sakit seperti "Beliau ditapis saya, menyerang saya, saya dikalahkan dan merompak saya, tidak pernah ditenangkan." 

Yang disebutkan di atas petikan membawa kita menyedari kesan buruk kebencian dan sifat bahawa manusia menghasilkan. Mereka merosakkan bukan sahaja kepada pencipta mereka tetapi kepada orang lain juga. Mereka menjalankan kesannya pada tiga peringkat. 

1. Sikap psikologi, 
2. Sikap Psysical dan 
3. Sikap sosial. 

TERHADAP PSIKOLOGI POINT OF VIEW 

Kita diberitahu bahawa "kehadiran objek yang kita benci, sedang menderita." Pendirian ini membawa kita untuk menyedari hakikat bahawa kebencian adalah salah satu faktor penderitaan. Apabila minda kita dikaitkan dengan kebencian, yang sepatutnya menjadi akar tidak bermoral kesedaran, kita menderita.Dalam hubungan ini Buddha menawarkan dua set perumpamaan untuk menggambarkan kesan buruk halangan yang tidak membenarkan minda untuk mendapatkan kebahagiaan. Dalam perumpamaan pertama, kebencian berbanding dengan penyakit dan kedua ia dikatakan untuk memegang lilin sebagai mangkuk air mendidih. "Hanya sebagai lelaki bermata berminat tidak akan dapat melihat wajahnya dalam jenis seperti air, jadi seorang yang minda taksub dengan niat jahat tidak tahu dan melihat bahawa ia adalah baik sendiri, baik orang lain, atau baik kedua-duanya. " 

Apabila seorang lelaki menyimpan kebencian dengan dia sepanjang masa, walaupun pada masa tidur, dia tidak akan tidur nyenyak. Dia akan terus memikirkan bahawa "Beliau menghina saya, dia memukul saya, dia mengalahkan saya, dia merompak saya." Saya mesti melampiaskan dendam kepadanya. Ia adalah dalam kebencian cara ini tidak akan tenteram dengan kebencian. 

KE ARAH SIKAP PSYSICAL 

Seperti yang sudah ditunjukkan bahawa seorang lelaki mempunyai fikiran dan perkara untuk gabungannya dan mereka saling berkaitan antara satu sama lain; ini, maka, apabila minda manusia adalah berakar umbi dalam kebencian, dia bertukar tindakan beliau untuk mengalahkan, lusuh, mengganggu, memenggal, memecahkan, menikam, mogok, melontarkan peluru berpandu, menumpahkan darah, menyita senjata dan sebagainya; tambahan pula, lelaki marah dia membuat matanya merah, berpeluh sedalam-dalamnya, mengait kening, bertepuk tangan, kertak gigi, menggigit bibir, denyut pipi, memukul sawit dengan genggaman, dan lain-lain Dengan sifat, kebencian sangat marah: Apabila lelaki itu membenci matanya merah dan takut dan sangat besar; apa sahaja yang dia menjalankan, dia secara semula jadi sangat marah, walaupun pergerakan biasa , lafaz perkataan, dll berlebihan sengit. Dan ini adalah punca utama pelbagai penyakit seperti 'ulser peptik,' ulser kolitis ',' serangan jantung ',' gegaran jari ',' lebih berpeluh di dahi, tapak tangan ',' gangguan pundi kencing dan usus tabiat ',' perubahan dalam haid di kalangan wanita dan juga untuk dominan 'kahak lebih humors lain dalam badan'. 

Tekanan dan kebimbangan yang dikenali sebagai punca utama 'ulser peptik'. Kajian telah dibuat oleh masyarakat perubatan dan telah terbukti secara saintifik bahawa corak tingkah laku itu membawa kepada peningkatan dalam pembentukan jus pencernaan dan membawa kepada pembangunan 'ulser peptik'.Ulser kolitis, penyakit yang dicirikan oleh kemunculan ulser berganda dalam usus besar juga membawa dengan tekanan emosi. Peranan tingkah laku jenis itu yang dicirikan oleh 'ketidaksabaran daya saing & permusuhan' adalah satu faktor risiko dalam pembangunan arteriosklerosis --- satu keadaan di mana saluran darah badan adalah pengerasan menyebabkan pelanggaran miokardium atau lebih dikenali sebagai ' serangan jantung '. Itu telah dibuktikan oleh kajian Framingham yang terkenal di Amerika Syarikat (Ref. No.24, ms 545 & No 28, ms 607). 

Kebimbangan neurosis: Sebuah entiti penyakit yang disebabkan oleh kebimbangan yang membawa kepada gegaran di tangan, lebih berpeluh di dahi, tapak tangan, gangguan pundi kencing & tabiat usus; mengubah corak pemakanan & juga perubahan dalam haid di kalangan wanita. 

Satu perangai kebencian dikatakan disebabkan penguasaan pra-unsur perpaduan dan ayunan dan juga dominan kahak lebih humors lain dalam badan. (Vism. III, (80-1). 

KE ARAH SIKAP SOSIAL 

Kebencian meletakkan kesan buruk bukan sahaja terhadap sikap psikologi dan fizikal tetapi juga ke arah sikap sosial. Lelaki tinggal di antara hubungan dengan satu sama lain. Hubungan tersebut menimbulkan kesan yang sama ada baik atau buruk. Lelaki sifat kebencian meletakkan sisa kepada diri sendiri dan kepada yang lain juga. Apabila lelaki itu membenci, adalah mangsa kepada kebencian dan fikiran beliau taksub dengan kebencian, dia membunuh benda-benda hidup. Malah orang-orang yang intim kepadanya adalah dikreditkan dengan kebencian melalui aktiviti keganasan, berjuang dan sebagainya. Dalam hal ini, kita mempunyai legenda yang memberikan gambaran yang jelas tentang kutukan niat jahat. Kita diberitahu bahawa 

Tissa, Elder, telah terpaksa tukang emas untuk sedekah selama dua belas tahun. Tetapi ia adalah disebabkan dengan pucung haiwan satu hari tukang emas menelan permata sebelum mata sami. Tukang emas menuduhnya telah diambil ia, dan apabila kedua menafikan bersalah beliau, tukang emas memukulnya di kepala sehingga darah terbang. Pucung minum darah sami, dan tukang emas dalam kemarahan ditendang keluar dari jalan dan membunuhnya. Kemudian sami memberitahu tukang emas permata telah ditelan oleh pucung. Tukang emas mengoyakkan membuka mayat pucung itu, mendapati permata, dan ditanya sami untuk memaafkan dia bagi penghakiman terburu-buru beliau. (BL. Vol.29, ms 284-6). 

Man, di bawah pengaruh kebencian, memecahkan perpaduan masyarakat dari individu kepada kumpulan.

Dalam hubungan ini, kita mempunyai cerita yang dipelihara di dalam BL. tentang sami babil Kosamb.Cerita ini berlaku bahawa 
di pabila, dalam Biara Ghosita, tinggal dua sami, masing-masing dengan diiringi sekumpulan 500 sami.Daripada dua sami, satu adalah pelajar Disiplin, lain pendakwah Hukum. Seorang pendakwah Hukum telah dibidas oleh pelajar Disiplin untuk meninggalkan air dalam bilik mandi. Apabila dimaklumkan bahawa kesalahan itu adalah tidak disengajakan, pelajar Disiplin meyakinkan pendakwah Hukum bahawa dia adalah bersalah. Sebaik sahaja selepas itu, bagaimanapun, kata beliau kepada murid-murid sendiri bahawa pendakwah Hukum mempunyai dosa yang komited dan adalah tanpa hati nurani dalam perkara itu.Rasulullah tercetus pergaduhan di mana sami, biarawati dan orang mualaf mengambil bahagian. Buddha telah dimaklumkan keadaan pertengkaran itu, dan Dia menghantar perkataan kepada sami-sami patch perbezaan mereka, yang mereka enggan berbuat. The Buddha then went to them in person and admonished them. Still they refused to be reconciled. Disheartened by His failure to restore harmony, He left them, and finally He went to spend the rainy season at Parileyyaka forest attended by an elephant. (ibid. Vol. 28, pp. 175-8.).